Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Kami telah disatukan, Bestnyer Nikah!!

Wednesday, November 23, 2011



Saya cukup kagum dengan kempen yang di laksanakan oleh PMUKM dengan kerjasama Surau Arrazi. Ketika menerima mesej dari pihak organisasi untuk merasmikan kempen "bestnyer nikah" saya tersenyum sendirian, macam mana hendak rasmikan kempen tersebut sedangkan saya juga masih belum merasai bestnyer nikah ni. Walau bagaimanapun, ia suatu yang sangat menarik. Sepanjang kempen tersebut, program yang diadakan ialah forum ( 20 Nov 2011 ) dan kursus perkahwinan ( 26 dan 27 Nov 2011 ) .

FORUM DESTINASI CINTA FITRAH

Dalam forum tersebut, antara ahli panel yang hadir ialah Imam Muda Asyraf selaku moderator, Mursyid Imam Muda, Ustaz Shahrizan dan seorang wakil mahasiswa yang sudah berkahwinan semasa alam kampus. perkongsian yang menarik, sudah pasti saya di jadikan "batang pisang" untuk di kenakan.


( gimik yang hebat )

Mana tidak, berkobar-kobar bercakap tentang bab yang "empunya diri tidak merasainya". Namun saya cukup menghargai mutiara perkongsian yang diberikan. Saya tidak berminat untuk membahaskan tentang persoalan cinta halal atau haram. Tetapi tertarik dengan perbincangan yang bersiafat realiti.



Ada kalanya, pak ustaz bila bercakap tentang bab cinta, seolah-oleh melihat mad'u sebolenya menjadi seperti mereka. Sesempurna. Bagus membawa kearah lebih baik, tetapi "view" terhadap bacaan islam menjadi susah. Susahnya nak amal islam ni. Akhirnya mereka merasakan tidak mampu buat seperti para ustaz, dan terus meninggalkan perkara tersebut. Betul tugas para ilmuan adalah memberi ilmu supaya yang "jahil" menjadi "alim" . Soalnya, dalam memberi pasti ada toleransi yang munasabah. Saya cukup yakin, ramai yang mahu berubah, tetapi jarang diberi hujahan semasa dan memberi keyakinan mad'u mampu melakukanya.

Ini haram, itu haram dan sebagainya akan tetapi tidak memberi penyelesaian yang sewajarnya kepada permasalahan yang berlaku. Ia sangat rumit jadi, saya fikir metadologi pun sudah pelu di ubah. Saya lebih bersetuju dengan pandangan Imam Muda Asyraf dalam membicarakan tentang persoalan berkaitan cinta ini. Lebih terbuka. Kalian tidak setuju tidak mengapalah.

SEJENAK DI MEJA MAKAN

Semasa bersembang mesra dengan para panalis di tempat makan, sempat kami berbincang tentang persoalan jemaah yang bersifat harakiah yang berbeza dengan dengan pandang sisi ahli agama. Saya sehaluan dalam persoalan "berperingkat" dalam melakanakan sesuatu. Dalam perbincangan tersebut, sempat saya menanyakan pandangan mereka tentang sikap ahli agama yang "gopoh". Jika hari ini menang,100% berkaitan islam perlu dilaksanakan, bahkan mereka antara yang paling kuat mengkritik sekiranya kita melaksanakan perkara tersebut secara berperingkat-peringkat. Jawabnya mudah, itulah beza kita dengan mereka. Memahami pendekatan islam dengan cara berbeza.

Nasihat yang sangat pendek tapi bermakna, "enta fokus pada mad'u,enta ada atau tidak, pak-pak lebai ni memang dah pergi ke masjid, kesurau,dan faham islam, yang ramai lagi itu yang perlu kita tengok". Biasa,jadi posisi mana sekalipun, kita tetap di kritik.

Dalam kampus dengan luar kampus sangat berbeza, usah bergadoh tentang taaddud jemaah. Dalam kampus bergadoh, walhal pimpinan diluar kampus boleh bertoleransi. Jawabku, sungguh, saya bersetuju. Alhamdulillah ia tidak berlaku ditempat kami setakat ini.

MEMBAWA PERIKATAN "NIKAH" KITA


( tengah bertukar no telefon bersama )

Pertemuan atas dasar akidah memberi hubungan yang cukup kuat, walhal antara kami tidak pernah bersemuka sebelum ini. Cukup bermakna antara kami. Saya merasakan hubungan yang dibina memberi titik mula yang sangat baik kepada kepimpinan mahasiswa. Mungkin sebelum ini pernah bersama, tapi tidak sempat berbual panjang. Tapi kali ini,perbualan yang membawa kepada persahabatan yang baik.

Kami telah disatukan, kerana "Bestnyer Nikah". Disatu berasas kepada akidah dan medan yang sama, bezanya kami dalam dunia kepimpinan, mereka dalam dunia populariti media.

Semoga kita bertemu lagi.

Gambar dari : MPP Fper : Forum Destinasi Cinta Fitrah.







0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets