Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Muhyiddi Umum Mansuh Projek Rintis Pengajaran 9 jam

Saturday, November 19, 2011



Pak menteri, terima kasih atas kesudian mendegar keluhan para guru. Saya juga harap keluhan isu penempatan guru juga didengar oleh pihak KPM. Kita tidak marah membuta tuli, tetapi kita memberi pandangan dan pendapat supaya pihak KPM tidak "keliru" dalam membuat keputusan. Perubahan sudah pasti suatu yang baik, akan tetapi biarlah peubahan yang berasas. Bukan perubahan berbentuk "Politic Millage".

Saya bersyukur bila pak menteri batalkan projek rintas tersebut, pada masa yang sama juga saya menyarankan pihak KPM lebih serius dalam melakukan sesuatu keputusan. Dalam perkara ini, nasib baik brlum dilaksanakan lagi, jika tidak, rugilah kerajaan. Keluarkan duit dah beribu-ribu, kemudian jadi projek "gajah putih". Walau bagaimanapun ia telah memberi sedikit gambaran negatif kepada pihak KPM jika berterusan membuat keputusan "tidak memahami" bebanan dan tugas guru hakiki dan hakikat.

Sekali lagi saya tekankan supaya KPM usah bersifat "pukul rata" dalam membuat sesuatu keputusan, kelak malu jadinya. Dilihat tidak cerdik oleh komuniti guru sendiri. Ingat hampir 400 000 lebih guru di Malaysia ni. Saya takut mereka membuat "protes" dan pasti perkara ini akan dipolitikkan. Sudah pasti kerajaan juga mengeluh, kata pembangkang mengambil kesempatan walhal memang perkara tersebut adalah sangat naif dan perlu di "tegur". NUTP juga menegur banyak perkara, tetapi bila pihak pembangkang mainkan isu ini, KPM baru nak bertindak.

Jangan ulang kesilapan yang sama. Ambil la iktibar pada isu PPSMI. Jadikan isu ini juga sempadan supaya lebih berhati-hati. KPM umpama bapa kami. jika bapa silap asuh anak-anak, pasti anak-anak jadi lintang pukang. Bukan pada komuniti kita sahaja, yang paling dahsyat ia terkesan kepada "jiran-jiran" dan "cucu-cucu" pulak kelak

( http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Muhyiddinumumpemansuhanprojekrintispengajaran9jam/Article )

0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets