Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Senjata Mukmin : Ramadan, Doa, Keampunan Allah Pada HambaNya,

Saturday, July 30, 2011

Dan Musa masuk ke kota (Memphis) ketika penduduknya sedang lengah, maka didapatinya di dalam kota itu dua orang laki-laki yang berkelahi; yang seorang dari golongannya (Bani Israel) dan seorang (lagi) dari musuhnya (kaum Firaun)... ( Al-Qosas Ayat 15 )



Seperti di ceritakan dalam tulisan yang lepas, Musa sangat memahami keadaan ketidakadilan dan kezaliman penghakiman yang dibuat Kerajaan Firaun. Sememangnya sangat jelas kehancuran kehakiman pada zaman tersebut. Bila aduan dibuat, tidak dihiraukan, bila aduan kesalahan melibatkan pihak bukan kaumnya, diheboh-hebohkan, di besat-besarkan bahkan dihukum tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukannya.



Maka orang yang dari golongannya meminta pertolongan kepadanya, untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya..


Ketika salah seorang dari dua orang yang bergaduh itu meminta tolong, dek kerana terlalu marah lalu orang itu dipukul oleh Musa.. Menurut tafsiran mujahid “ ditumbuknya dengan mengempalkan tapak tangannya.. Menumbuk sehingga mati (..maka matilah orang itu. ). Seorang dari kaum Qubthi ( juak-juak kerajaan firaun ) telah mati. Menurut tafsir al Azhar ( juzuk 20, m/s 62, HAMKA ) jelas ayat ini bahawa membunuh bukanlah sengaja Musa. Dia hanya sengaja hendak memukul saja, tetapi akibatnya kematian. Sebab itu musa sangat menyesal.



Musa berkata: "Ini adalah perbuatan syaitan sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang menyesatkan lagi nyata (permusuhannya).



Sungguh enak ayat ini untuk diperhalusi bersama. Musa tidak berdiam bila melihat orang teraniaya, orang dizalimi. Bukan kah nabi musa bertindak untuk menghalang kezaliman kepada orang yang tertindas! Sungguh kejam jika hari ini, ketika masyarakat dihimpit ketidak adilan dan kezalimin, tengok sahaja keadaan teman-teman dan saudara kita dizalimi di palestin, di mesir, syiria, china, selatan thailand dan sebagainya. Dan kebangkitan rakyat di mesir, syiria, dan Negara lain menggulingkan kerajaan zalim sungguh wajar. Yusof qardawi juga menyeru rakyat mesir untuk bangkit melawan kerajaan zalim Hosni Mubarak! Bantulah saudara yang dizalimi apatah lagi yang dizalimi itu dari saudara seakidah kita. Jika kita memilih untuk membiarkan sahaja!sungguh rugi.


Musa mendoa: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri karena itu ampunilah aku". Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ( A-qosas : Ayat 16 ).


Untuk mengukuhkan lagi ketidak sengajaan musa membunuh, maka Hamka membawa “ Fa qadha ‘alaihi”..sebab itu “ maka tuhan pun mengampuni dia”..kerana tuhan pun lebih tahu perbezaan bunuh yang sengaja dengan tinju yang mengakibatkan sampai ajal.




Dalam ayat 16 surah Al-Qosos. Cukup besar dapat kita fahami. Cukup terkesan kesalahan yang dilakukan oleh Musa terhadap jiwanya. Alangkah tidak lokeknya Musa 'alaihissalam untuk merendahkan diri memohon keampunan dari Allah. Malunya rasa hati ini bila membaca ayat ini,. Sewajarnya bila seseorang hambaNya membuat kesilapan, bukan layak untuk bermegah-megah melakukan kesilapan. Bagaimana hati kita hari ini bila melakukan kesalahan kepada Alah. Adakah kita bermegah dan gembira dengan kesalahan, kekufuran dan kemaksiatan yang dilakukan, atau kita tidak merasa apa-apa selepas kesalahan atau kita terasa sedih selepas kesalahan kepada Allah?. Cukup berat untuk menjawab. Di manakah kita disisi Allah?.terpukul dengan kisah musa ini. Walhal dia sama sekali tidak sengaja untuk melakukan kesalahan. Hari ini, terlalu angkuh untuk mana-mana individu mahupun sesiapapun untuk mengakui kesilapan di hadapan Allah. Bukan sekadar itu sahaja, lebih angkuh, bila tidak mahu sujud kepada Allah, menghambakan diri untuk memohon keampunan kepada Allah.





“Bahawasanya orang yang telah mendalam imanya memandang sesuatu dosa kecil seakan-akan dia duduk dibawah gunung, yang dia takut akan menimpanya”. Nah inilah kayu ukur untuk membuat kita lena atau tidak sepanjang kita melakukan kesalahan.



Wahai saudaraku, Allah itu tidak sombong, mohonlah kepada Allah ketika mana senang dan susah. Allah maha pengampun. Bulan yang penuh barakah akan datang, beramalah dan mohonlah segala keampunan kepada Allah. Apatah lagi keampunan Allah di bulan Ramadan yang mulia...

Tuhanku, ampunkan segala dosa-dosaku, ibubapaku, keluargaku, guru-guruku, teman-temanku dan seluru kaum muslimin. Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya'ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadan.


1 comments:

  1. Anonymous said...:

    Assalamualaikum

    minta pandangan saudara abdullah untuk komen artikel di link ini :

    http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com/2011/08/bulan-puasa-ni-jangan-jadi-religious.html


    apa yang saya baca dalam hampir setahun setelah mengikuti blog ini adalah 50 - 50. Ada sesetengah pandangan penulisnya saya bersetuju manakala sesetengah lagi saya agak sangsi.

    http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com



    Minta pandangan saudara yang lebih arif tentang hal-hal ini.

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets