Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Sunday, April 18, 2010

KENAPA SEHINGGA PERLU DIBUAT BEGINI?
Tutup televisyen, hidupkan semula hubungan kekeluargaan
2010/04/17
PETALING JAYA: “Tutup televisyen dan hidupkan semula hubungan kekeluargaan,” kata Penyelaras Kempen Konsumer Kebangsaan, Datuk Paul Selva Raj.
Televisyen kini dianggap sebagai pengasuh kanak-kanak, bukan lagi sekadar alat hiburan, berikutan lebihan masa golongan terbabit menggunakan media itu dalam kehidupan seharian.
sumber berita harian metro
saya berpandangan, sangat perlu bagi kerajaan menyemek kembali status kebenaran rancangan@cerita@movie@ apa jua yang dipaparkan dalam TV kepada masyarakat umum hari ini ketika mana masih berkuasa melakukanya. Saya kira, hari ini masyarakat sudah jemu dengan apa yang tayangkan dalam TV yang banyak kearah kisah cinta nasfu berahi bahkan pemakaian seksi para pelakon juga seolah dibenarkan dalam komuniti masyarakat islam yang majoriti ini. Kalau benar Datin Seri Rosmah Mansur mahukan generasi islamik-quranik yang dicanangkan dalam projek permata insan dengan kos berjuta ringggit, saya kira Datin Seri perlu jujur dalam melaksanakanya hatta dalam isu ini juga. Jangan menjadi barua seolah-olah gajah depan mata tidak nampak, kuman jauh seberang sana mahu julang-julang supaya menjadi hiro. Saya begitu bersetuju apabila ada ahli kabinet mencadangkan suatu siaran televisyen saluran berbentuk islamik, dan lebih cantik sekiranya kesemua saluran adalah berbentuk islamik, isi-isu kekeluargaan, isu masyarakat dan ummah dipaparkan tetapi sehingga sekarang tiada apa-apa berlaku bahkan makin kritikal pula rasanya. Saya khuatir sekiranya, ia sekadar suatu gula-gula kepada masyarakat dalam meraih politik murahan.
Isu utamanya ialah ummah yang mahu dilahirkan islamik dalam acuan jahiliah. Lantas, perlu bagi seluruh cendikiwan-cendikiawan islam menyatakan secara berani supaya benda yang melibatkan maslahah ummah ini diselesaikan. Peraturan dan enakmen berkaitan hiburan perlu diselaraskan mengikut syariat bukannya mengikut minat. kembalikan dan laksanakan tuntutan amanah ini, sepatutnya media baik elektronik mahupun cetak perlu memainkan peranan kearah menyeru kebaikan bukannya kearah kerosakan. Ini perkara yang serius, selaku persatuan mahasiswa yang membawa suara mahasiswa islam, kita menyokong apa jua tindakan kearah mengembalikan siaran TV pada jajaran syariat islam.....
(barua=cakap lain buat lain)

0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets