Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

DEMOKRASI : DEMO SAKSI DEMOSTRASI

Monday, June 20, 2011


Sungguh heboh pak-pak menteri, ahli politik pembangkang mahupun kerajaan dan NGO juga turut tidak terlepas untuk melontarkan komentar. Di telivisyen, surat-surat khabar dan media alternative sibuk mengulas dan melaporkan berita tuntutan Gabungan Pilihanraya Bersih Dan Adil ( BERSIH 2.0 ) pada 9 julai nanti. Ada pelbagai reaksi, ada yang menentang perhimpunan tersebut ada juga yang menyokong perhimpunan tersebut.

Adapun ada juga yang mengeluarkan “fatwa” haram berdemostrasi. Rujuk saja kenyataan dari Noh Gadut, Afandi Dan Fathul Bari ( sinar harian, ahad, 19 jun 11, m/s N7 ). Sungguh! BERSIH 2.0 ada daya penarik, cukup memberi “fenomena” kepada landskap media. BERSIH 2.0 ada penumbuk pradogmanya sendiri. Apa yang akan berlaku pada tarikh 9 julai nanti, pasti menjadi tanda tanya.

Pengerusi bersih, Datuk S Ambiga menyatakan pendirianya meneruskan demostrasi walauapa pun pelbagai tekanan diberikan. Sebagai maklum balas, Pengerusi perkasa turut menyatakan pendirian serta akan mengerahkan seluruh ahli dan anggotanya mengadakan juga demostrasi pada tarikh tersebut sebagai “anti Bersih”. Ini cukup besar sekira betul-betul mereka betembung. ( walaupun kita tahu dulu pun perkasa pernah mengisytiharkan untuk turunkan semua ahlinya semasa demosrtasi bantahan ISA, tetapi berapa kerat sahaja yang turun, entah perkasa ada ahli atau tidak, tidak pasti atau sememangnya sebanyak itu ahlinya seluruh malaysia ).

Plot “fenomena” menjadi semakin menarik lagi apabila ketua pemuda umno juga turut sama menyatakan sokongan berdemostrasi pada tarikh tersebut. Ini betul-betul demostrasi. Dulu umno kata yang berdemostrasi ini tidak ubah seperti kera di jalanan tetapi tidak mengapa, sebab setiap pendirian yang tidak tepat boleh berubah kepada yang lebih tepat, akan datang, sudah pasti banyak lagi pencerahan. Ruang untuk berubah kepada lebih "kena" terbuka luas. Nampaknya, jalana demostrasi sudah mula diterima dalam arena politik Negara kita. Titik ubah yang baik nampaknya untuk demokrasi negara.

Tapi sungguh pelikkan, tidak pula ada yang kecam pemuda dan perkaasa untuk berdemostrasi. Hmm..”hisham ( hishamuddin ) boleh beri sebanyak mana amaran yang beliau mahu. Ini Malaysia baru. Kami ada hak berhimpun dan dijamin perlembagaan” kata khairy jamaluddin ( sinara harian, isnini, 20jun 11, m/s n8 ) .

Saya bersetuju dengan pandangan khairy. Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa semua rakyat Malaysia mempunyai hak untuk berhimpun dengan aman dan tanpa senjata. Perkara ini juga selaras dengan Pengisytiharan Hak Asasi Manusia Sejangat ( UDHR ) yang memperuntukan bahawa setiap orang mempunyai hak untuk berhimpun dengan aman dan untuk berpersatuan. Benar berhimpun bukan mutlak, wujud sekiranya aman.

Perkara 10(2)(b) Perlembagaan Persekutuan memperuntukan bahawa “apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau sesuai manfaat demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awan”. Maka untuk menjamin keamanan, bukan provokasi, apa kata kali ini pihak polis memberi kerjasama yang baik kepada semua mereka yang ingin berdemostrasi asalkan ia aman tanpa ada sebarang provokasi. Sungguh menarikkan. Pemuda umno pun faham dah sekarang ni.

Polis tidak usah penin-penin kepala untuk menahan mereka yang ingin pergi berdemostrasi tetapi polis perlu menjamin demostrasi berjalan dengan lancar dan aman seperti demostrasi isu palestin. Ia tidak ada apa-apa yang berlaku. Ketika isu ini berlangsung, kita memuji sikap polis yang professional. Maka kali ini juga kita menuntut polis bersikap demikian.

Teringat saya ketika piket di masjid UKM, pada tahun lepas. Sungguh menggamit pengalaman yang jarang-jarang orang lain dapat. Ketika berpiket, turur “hadir” pegawai polis, polis berbaju biasa dengan dikeliling polis Special Branch ( SB ). Berdiri segak menanti arahan, satu kumpulan unit simpanan khas ( FRU ) siap bercota, memegang penahan, lengkap beruniform, bertopi dan memegang pistol pemedih mata.

Sungguh, seolah-olah seperti mahu bertempur dengan mahasiswa yang membawa M16, parang dan kapak gamaknya. Lucu sungguh, perpiket pun sehingga polis, FRU dikerahkan. Walhal mahasiswa ketika itu sekadar memakai kain pelikat, jubah dan berbaju melayu. Tidak bersenjata. Dalam premis universiti pun FRU masuk, pegawai keselamatan universiti bagi rehat sikit. Adakah kerana takot untuk mendengar lidah mahasiswa berbicara, ini jadinya. Di kuin, kerana mahasiswa berdemostrasi, turut dikenakan tindakan buang dan gantung. Aduh, pentadbiran KUIN nampaknya pelu di “tegur” oleh mahasiswa. Mungkin membutakan mata, mentulikan telinga.

Sebab itu kita harapkan pertimbangan yang wajar oleh puhak polis dalam menangani soal demostrasi sama ada dalam kampus mahupun diluar. Pihak polis sangat profesional, itu kita tahu, cuma bila ada arahan, sebaliknya berlaku.

Ketika berada dalam seminar pembentukan parlimen mahasiswa di USM, sungguh “enak” mendegar ucapan dari naib canselor USM, berbeza sungguh dengan nada bercakap pentadbiran universiti lain. Beliau begitu memberi semangat kepada mahasiswa untuk mahsiswa kembali berperanan dalam masyarakat, terus mengasah bakat kepimpinan, terus mencipta idea baru. Jika ada sekatan, jangan takut, jangan cepat mengalah, lawan tetapi dengan saluran yang lebih kreatif.

Beliau turut bersetuju bahawa AUKU mengongkong mahsiswa, tetapi tidak ada guna melawan AUKU, sebaiknya mencipta idea dengan AUKU untuk terus mahasiswa berada atas “stand” mahasiswa sendiri. Beliau memberi pandangan, jika akta tidak benarkan, ada akta yang benarkan. Gunakan sahaja akta yang membenarkan kita atas apa jua alasan. Nah, sungguh menarik. Ia galakan yang baik. Kreatif nadanya.

Saya meraikan pandangan yang berbeza dan ini pandangan saya. Moga Malaysia terus subur dengan politik baru. Politik nilai kecaknaan, politik kematangan dan politik hujah. 9 Julai! DEMOKRASI : DEMO SAKSIKANLAH SENDIRI DEH!

P/S : Al-Fatihah buat ustaz mad sham yang telah kembali kerahmatullah. Matinya anak adam membawa 3 perkara: antaranya ilmu yang bermanfaat. Moga ilmu yang diberikannya kepada kami menjadi saham yang besar buatnya. Allahuakbar!

0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets