Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Merakyatkkan Mahasiswa

Monday, April 4, 2011

Assalamualaikum.

Saya tidak mempunyai jawapan yang tepat terhadap persoalan kerana faqirnya dalam soal diri sendiri atau "solid of solution" terhadap pertanyaan tersebut. Akan tetapi, berfikir antara nikmat yang besar kepada manusia. Bezanya antara "haiwan dan manusia" adalah keupayaan berfikir. Saya berfikir supaya memanusiakan manusia adalah tanggungjawa.

Makanya :

1 ) Merakyatkan=melestarikan. atau ia di sebut oleh Ibn Qaldun, dalam Muqaddimh,iaitu dalam konsep Assa'adah kehidupan tentang sesuatu kebahagian. Dihuraikan secara panjang tentang perkara trsebut. Assosiasi antara melestarikan dan assa'adah saling ada pertautan. hemahnya, pasti sesuatu kebahagian perlunya dikongsi, baru ia mnjadi hakiki assaadah.

2) Makanisme merakyatkan mahasiswa : SSR( social student of responsibility )= tanggungjawab sosial mahasiswa perlu diketengahkan dlm
a) ILMU (INTELEKTUAL ) + PELUANG=HIKMAH
b) INKUIRI=accauntability(ketertanggungjawaban)
c) adab=mirror of value

d) beauty of sosial( yang ini pandagan puan Ainon,pgrah PTS )

3) Soal pokok adalah bagaimana mahu merakyatkan aktivis mahasiswa kalangan mahsiswa itu sendiri, makanya, saya berpandangan antara isu yang sering menjadi "barrier" kepada soal pokok ( Piller ) adalah diri mahasiswa itu sendiri. Ruang untuk aktivis berfikir, mengeluarkan hujah mahupun mengkritik tidak harus dihalang oleh kepemimpinan yang akhirnya banyak melemahkan dan menghilangkan perkara yang dinyatakan tadi.

4) Menutup ruang perubahan kalangan organisasi aktivis adalah suatu yang sangat sempit. Walaupun aktivis kalangan para Ustaz, ianya tidak harus bermain dengan hukum sehinggakan konsep "attaisir la ta'sir" langsung tidak dipertimbangkan. Ini menutup banyak usaha Justify Fullmerakyatkan aktivis kerana terlalu rigid mempertimbangkan " 'Adhimmah " sehingga hilangnya "rukhsah" yang diharuskan.

5) Perlu dikembalikan rasa "ketertanggungjawaban" mahsiswa untuk berada dalam masyarakat kampus dan masyarakat luar dalam membawa "hemah" Assa'adah. Sering menjadi kebiasaan, aktivis mahasiswa hanya menjadi hero dalam kalangan mereka sahaja kerana berfikir dalam kerangga "aktivis yang hebat ilmunya".

6) Penguasaan media juga adalah suatu yang sangat penting dalam merakyatkan aktivis agar kewujudannya dirasai masyarakat.

7) Budaya "menanti" bukannya "mencari" sudah sebati dengan rasa "syok sendiri" aktivis. Sepatotnya, konsep dakwah fardiah perlu menjalar dalam kalangan aktivis. Saya mengakui kegagalan dakwah fardiah kalangan aktivis menjadikan punca terlihatnya eksklusif para aktivis islam. dek kerana ini, banyak cacatnya dalam merakyatkan aktivis kalangan mahasiswa.

8) Sayogialah isu merakyatkan mahasiswa masih tergantung. Memaksa masyarakat menerima Aktivis adalah janggal. Mengupayakan aktivis dalam multidisiplin sosial adalah unggul.

9) Sekadar pandangan yang kecil dalam memastikan gerak aktivis berlangsung, moleknya sekira aktivis melasakkan diri dengan kerenah masyarakat. Malunya kiranya aktivis banyak memberi alasan "tidak mampu", "tidak ada ilmu" dan sebarang alasan dalam keadaan masyarakat yang poloris pemikiran.




0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets