Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

Kewajaran KPT mempertimbangkan penutupan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di IPTA

Sunday, February 19, 2012

Pelajar lepasan spm, matrikulasi dan diploma mempunyai masa sehingga April untuk mengemas kini pemilihan permohonan ke IPTA yang dipohon. Memandangkan masih ada masa lagi untuk membuat perubahan, Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan ( GMPK ) menyarankan agar pemohon tidak memilih program pendidikan di semua IPTA termasuk Universiti Pendidikan Sultan Idris ( UPSI ) sekiranya benar-benar berminat dalam bidang pendidikan. Ini kerana, pelajar lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan ( ISMP ) lepasan IPTA tidak lagi di beri laluan "utama" dalam dunia pendidikan di negara ini.

Namun, sekiranya benar-benar berminat, GMPK menasihat supaya memilih Institut Perguruan Malaysia ( IPG ) sebagi pilihan anda, ini kerana pelajar lepasan IPG lebih di utamakan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM ) seperti yang telah dinyatakan oleh wakil KPM ketika Konvesyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan di Universiti Kebangsaan Malaysia pada 2 - 4 Disember 2011 yang lalu.

Sekiranya berminat untuk menabur bakti dalam dunia pendidikan, disarankan supaya memilih IPG atau ijazah sarjanamuda dalam bidang selain pendidikan di IPTA, kemudian anda hanya perlu memohon Kursus Perguruan Lepasan Ijazah ( KPLI ) selepas tamat pengajian kelak. Selepas anda lulus KPLI,anda telah layak untuk mengajar dan anda lebih di beri perhatian untuk penempatan berbanding dengan ISMP bahkan sepanjang mengikuti KPLI anda akan diberi elaun tetap setiap bulan berbanding ISMP yang meminjam PTPTN.


Selaku Pengerusi GMPK, saya menyarankan pihak Kementerian Pengajian Tinggi ( KPT ) mengkaji kembali kerelevanan program ijazah sarjana muda pendidikan di IPTA, ataupun tutup sahaja fakulti atau program pendidikan dengan mengganti program lain. Tambahan lagi, bagi mengelak isu pertikaian unjuran penempatan guru, dicadangkan agar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan ini di IPTA tidak ditawarkan kepada lepasan matrikulasi ataupun diploma bagi kemasukan 2012/2013 untuk mengelak pelajar-pelajar berkenaan menjadi mangsa keadaan akan datang seterusmya mengelak berlakunya kezalaman terhadap pemengang ISMP. Maka secara logiknya, universiti,fakulti mahupun program pendidikan di Universiti sudah tidak releven dengan kewujudanya sekiranya inilah realitinya.

Guru In Three Month ( Guru Intrim )

Saya tidak pasti sejauh mana graduan ISMP akan terus diperbodohkan oleh KPM dalam isu penempatan yang sehingga kini masih samar-samar lagi. Janji KPM,bahawa borang penempatan pada penghujung bulan 9, namun dalam perbahasan di parlimen, KPM memaklumkan akan mengumumkan tarikh penempatan pada penghujung bulan 12. Sekarang telah pertengahan bulan februari, masih ada lagi yang belum ditempatkan sebagai guru di sekolah.

Namun, skim “silap mata” yang diperkenalkan, dari jenama "guru ganti" kepada "guru intrim"hanyalah sekadar mahu menutup mulut graduan ISMP terhadap kegagalan KPM memberi respon terhadap penempatan guru. Sehingga saat ini, hanya sebilangan kecil guru sahaja ditempatkan di sekolah-sekolah selain guru intrim. perlu difikirkan secara logik, guru intrim ditempatkan disekolah yang kekurangan guru, dan guru yang ditempatkan adalah tidak mengikut opsyen yang diikuti.

Sebagai contoh, guru tesl kena mengajar pendidikan islam, nah apa akan jadi kepada anak bangsa kita?saya tidak perkecilkan guru tesl, cuma melontarkan kepada pihak berkenaan supaya menyegerakan proses penempatan guru di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.

Perkara kedua yang perlu difikirkan ialah, guru intrim mengikat kontrak selama tiga bulan. Sekiranya tawaran penempatan berlaku dalam tempoh tiga bulan tersebut, ini bermakna guru tersebut akan meninggalkan kontrak guru intrim tersebut dan memilih penempatan guru. Apa akan jadi kepada pengurusan sekolah yang kekosongan jawatan akibat ditinggalkan guru intrim secara mengejut ataupun lebih parah, kesanya kepada murid-murid yang tiada guru mengajar. Sudah pasti dalam tempoh yang singkat sukar dicari guru ganti lain.

Penutup

Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan ( GMPK ) berpendirian supaya KPM dan KPT menyegerakan perbincangan dalam masalah yang berlaku terhadap mahasiswa pendidikan yang telah berlaku dan bakal berlaku. Walau apa sekalipun alasan yang diberikan, pekara ini telah berlaku hampir setahun, dan berapa lamakah lagi mahasiswa pendidikan akan menunggu untuk dipermainankan dengan ekstensi masa yang dilontarkan oleh pihak KPM.

Mohd Abdullah bin Mohamed Yusoff

Pengerusi Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan ( GMPK )

0 comments:

 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets