Jalinkan Persaudaraan

Kebangkitan Mahasiswa

KUASA & HARTA

Friday, September 30, 2011


Karya : Mohd Abdullah bin Mohamed Yusoff, Timbalan Presiden PMUKM ( Majalah UKM )

Siaran berita Akhbar Sinar Harian bertarikh 19 Jun 2011( Ahad ), dilaporkan seramai 12 anggota polis termasuk seorang pegawai telah ditahan dipercayai terlibat dalam pengedaran dadah di ibu Negara, Kuala Lumpur. 6 daripada mereka dari cawangan Norkotik Ibu Pejabat Polis Kontijen Kuala Lumpur. Isu yang kita rasakan “harapkan pagar pagar makan padi”, tetapi tidak pula semua anggota polis bersikap begitu. Nisbahnya kecil berbanding dengan 100000 keanggotaan polis. Cuma perkara utama untuk dibincangkan dalam makalah ini ialah persoalan mengapa ada yang bersikap begitu. Mereka ini terdiri dari yang bergaji besar dan mereka yang ada jawatan serta kuasa. Kita perlu selak dan semak perihal begini untuk kita sama-sama meletakkan satu hujah empirikal terhadap “kenapa berlaku” perkara begini dalam masyarakat kita.

Wajar kiranya kita bersama membincangkan perkara ini secara ekstensif dan komprehensif untuk kita semua betul-betul kenal apa pokok utamanya. Saya pernah membaca pengalaman seorang penulis dalam satu kolumnis, beliau telah menceritakan tentang pengalamannya ketika berada di atas jalan raya yang sesak lalu lintas. Dilihatnya sebuah kereta berjenama mewah juga turut terperangkap dalam kesesakan lalu lintas tersebut. Kemudian, dalam keadaan tersesak-sesak begitu, tiba-tiba terdengar bunyi siren kereta polis yang meminta memberi laluan kepada kereta pihak “berkuasa” untuk melalui jalan tersebut. Kereta mewah itu juga terpaksa memberi laluan kepada kereta pihak “berkuasa”. Maka beliau membuat kesimpulan, analogi mudah yang boleh difahami bersama, sebab itulah ramai yang bermusuh untuk mendapatkan kuasa. Dengan kuasa semua boleh dapat. Antara sang kaya dengan sang penguasa, sudah pasti terlalu dekat hubungan kedua-duanya. Yang kaya menggunakan yang berkuasa untuk ( mendapatkan projek ) terus kaya dan yang berkuasa terus mahu jadi kaya dengan imbuhan ( rasuah ) hasil menolong si kaya.

Dua perkara yang menjadi pokok utama kepada manusia bergaduh, berkelahi dan saling membunuh. Bagi yang tidak berkepentingan ia tidak membawa apa-apa. Tetapi hakikatnya dek kerana dua perkara inilah banyak nyawa melayang.

Menjengah dua contoh keangguhan kuasa dengan kesombongan harta

Kita sedia maklum kisah tentang Nabi Musa melawan Kerajaan Firaun. Bukan kita tidak tahu kisahnya, tetapi ingin membawa kembali sebagai pedoman dan peringatan. Siapa tidak kenal keangguhan firaun sehingga mendabik dada dialah sebagai tuhan sekalian alam. Seperti yang di firmankan oleh Allah :

“Sesungguhnya Firaun telah meninggikan diri di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Firaun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan”. ( Al-Qosos, ayat 4 ).

Menghukum sesiapa yang dia ingini, membesar dan memuliakan sesiapa yang diingini. Mendakwa tidak ada lagi yang lebih berkuasa melainkan dirinya. Bila Nabi Musa menyeru untuk menyembah tuhan yang Esa, bertambah angguh bila ejikan Firaun dengan memerintahkan Perdana Menterinya, Hamman untuk mencipta “tangga” supaya Firaun dapat bertemu dengan tuhan Nabi Musa.

“Dan berkata Fir'aun: ‘Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah Hai Haman untukku TANAH LIAT kemudian buatkanlah untukku BANGUNAN YANG TINGGI supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan Sesungguhnya aku benar-benar yakin bahwa Dia Termasuk orang-orang pendusta." (Al-Qashash:38 )

Adapun keangguhan tersebut, dibalas oleh tuhan. Ditelan juga dalam perut bumi ketika merentasi lautan. Yang dulu sangat terhormat, semua manusia sangat takut dan mengharapkan “pertolongannya”. Tetapi dikala Firaun diambang maut, tidak ada sesiapa yang mampu menolongnya lagi. Mana tidaknya kekuasaan manusia melawan kekuasaan Allah,tuhan kepada seluruh alam.

Arakian juga kisah kesombongan Qorun!di kisahkan bahawa Qorun memiliki “perbendaharaan” harta. Firman Allah dalam Al-Quran bermaksud,

“Sesungguhnya Karun adalah termasuk kaum Musa, maka ia berlaku aniaya terhadap mereka, dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. (Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah kamu terlalu bangga; sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang terlalu membanggakan diri". ( Al-Qosos, Ayat 76 )

Kata ulama tafsir, 40 orang pemengang kunci ( pendapat Qatadah dan ia berbeza dengan Mujahid dan Al-Kalbi pada jumlahnya orang ) perbendaharaan hartanya. Wah!begitu besar kepunyaan hartanya. Maka keangguhan mula keluar dari Qorun. Lantas mendabik dada tatkala dinasihat, tidak ada yang lain melainkan ia dari kecerdikanya untuk mendapatkan harta-harta tersebut. Bukannya dari tuhan. Karun berkata: "Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, karena ilmu yang ada padaku".( Al-Qosos Ayat 78 ).

Sesungguhnya, kekayaan yang dimiliki oleh Qorun yang melimpah luah sungguh diidam-idamkan oleh kebanyakan manusia sehinggakan ada antara manusia zaman tersebut berkata:

“Maka keluarlah Qarun kepada kaumnya dalam kemegahannya. Berkatalah orang-orang yang menghendaki kehidupan dunia: "Moga-moga kiranya kita mempunyai seperti apa yang telah diberikan kepada Karun; sesungguhnya ia benar-benar mempunyai keberuntungan yang besar". Al-Qosos Ayat 79

Kerana mengimpikan dunia, maka orang-orang beriman telah menempelak golongan yang mengimpikan kekayaan dunia dengan berkata

“Berkatalah orang-orang yang dianugerahi ilmu: "Kecelakaan yang besarlah bagimu, pahala Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan beramal saleh, dan tidak diperoleh pahala itu kecuali oleh orang-orang yang sabar".( Al-Qosos Ayat 80 )

Akhirnya keangguhannya itu juga dibalas oleh tuhan dengan menenggelamkannya dalam perut bumi. Dulu Qorun menjadi pujaan, menjadi tempat menagih simpati walaupun tidak di layannya. Bila ditenggelamkan bumi, tidak ada sesiapa juga yang mampu menolongnya dari balasan Allah.

“Maka Kami benamkanlah Qarun beserta rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golongan pun yang menolongnya terhadap azab Allah. dan tiadalah ia termasuk orang-orang (yang dapat) membela (dirinya).” ( Al-Qosos, Ayat 81 )

Bukankah ada kesamaan antara keangguhan memiliki kekuasaan dengan kesombongan pemilik harta. Dua-dua mempunyai kemulian yang tinggi didunia, terlalu angguh dan sombong untuk menerima nasihat, lantas ditambahkan lagi keangguhan meeka untuk mencabar tuhan, kedua-duanya dibalas, dilubangkan dalam perut bumi yang sama. Tatkala itu, yang mulia, terhormat menjadi yang keji dan yang hina dihadapan Allah kerana KUASA DAN HARTA.

Adapun contoh yang baik dalam menguruskan perihal ini telah diceritakan oleh Allah dalam kisah Nabi Sulaiman sebagai Ketua Kerajaan dengan rakyat jelatanya.

“maka dia tersenyum dengan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa: "Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh". (An-Namlu Ayat 19 ).


Gambar Berjubah Konvokesyen ( dah merasa pakai baju konvo sebelum konvo universiti ) selepas perarakan akademik, Pengurusan Universiti sempena lafaz Ikrar Pelajar tahun satu mewakili PMUKM.

Saya simpulkan, dua perkara yang berat ini perlu diurus dengan baik, agar tidak memudarat orang lain, bahkan lebih berat bila dihina oleh Allah dengan azabnya. Kenapa dua perkara ini cukup berat, dengan adanya duit, kuasa dimiliki, dengan duit dan kuasa, semua boleh dapat. Sebab itu ramai yang berebut mahukannya. Yang gila terus menjadi gila kerana kuasa dan harta. Sanggup membunuh yang benar untuk petahankan kedudukanya. Musa tidak berdiam, Nabi Musa melawan untuk tenggelamkan kuasa dari yang tidak layak. Maka hari ini pun sama, sebelum dapat kepada yang zalim, maka yang amanah dan berkebolehan perlu mengambilnya dari mereka yang zalim!

“tetapi orang yang berlaku Zalim, kemudian ditukarnya kezalimannya dengan kebaikan (Allah akan mengampuninya); maka sesungguhnya Aku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” ( An-Namlu Ayat 11 )

P/S : KUASA mahupun HARTA itu sekadar wasilah untuk dakwah Islam, kalah atau menang bukan pokok utama perlu , tapi islam perlu terus menerus disampaikan kepada ummah. Sebab itu, dalam KItab Ahkam Al sultaniah karangan Imam Mawardi menyatakan tentang kepentingan dua perihal ini, iaitu Al-Sultan wal Maliah ( Kuasa dan Harta ).

Timbang Tara PMUKM

Saturday, September 24, 2011



Sajak lama tapi terus berulang kepada generasi UKM..

BILA WAQI' DI JADIKAN ALASAN...

Tuesday, September 20, 2011


katanya ilmuan, seikh nasih ulwan, kaedah hendak mengajar anak-anak mencintakan ilmu. katanya, sudah pasti ibu bapa terlebih dahulu perlu membudayakan ilmu. Ini satu kaedah mencipta waqi'( suasana ) dalam pembudayaan keluarga itu sendiri. Ada pandangan yang menyempitkan makna perlu mengikut waqi' atau bersifat waqi'yyah sebagai alasan tidak mahu berubah. Sudah pasti melihat waqi'yyah adalah perlu, tapi mencipta suasana persekitaran juga perlu dilakukan dengan penuh kebijaksanaan.

Dalam hal ini, persoalan utama yang perlu difahami ialah berusaha mencipta suasasa, akan tetapi dalam mencipta suasana pendekatan sudah pasti bersifat penyesuaian semasa (waqi'yyah ). Dalam artikata mudah pendekatan yang "bijaksana" bukan "terikat". Terikat kepada orang-orang terdahulu atau pada sejarah yang lalu. Seolah-oleh yang terdahulu itu adalah wajib diikuti.

Maka adalah sangat tidak wajar,bila dalam sesuatu organisasi atau suatu budaya masyarakat sedia ada yang tidak betul maka sang ketua menggunakan hujjah "waqi'yyah" sebagai alasan untuk tidak mengubah sesuatu budaya dalam masyarakat atau budaya organisasi. Sungguh nampak kedaifan memahami persekitaran tersebut.

Kritikan Za,ba dalam menegur pemikiran Melayu

Kritikan melalui penulisan artikel Za'ba perlu dipuji. Kritikanya sungguh ilmiah. Memetik penulisan beliau dalam buku Mencapai Keluruhan Budi yang mengumpul koleksi himpunan artikel-bartikel beliau menyebut kedaifan memahami islam yakni sebagai addin tetapi ia tidak difahami dengan sewajarnya.

"agama biasanya difahamkan oleh kebanyakan orang ialah suatu "sistem" atau susunan pengajaran yang mengaturkan kepercayaan manusia berkenaan tuhan atau kuasa ghaib yang tertinggi serta segala hal yang bersangkut delam alam rohani"

"maka tidaklah banyak orang dalam apa agama pun yang faham atau yang memahamkan bahawa "agama" itu suatu peraturan hidup bagi memimpin manusia dalam kehidupan di dunia ini terhadap kelakuan dan perbuatan baik dan jahat, salah dan betul"

"padahalnya fahaman yang kedua inilah fahaman yang sebenar dan sebetulnya"

ditempelak juga sikap melayu yang tidak mahu mengamalkan ajaran islam dengan bicaranya

"bahkan dalam negeri kita ini kerap kali kita dapati orang-orang yang tiada beragama islam itulah yang terlebih banyak memakai dan menjalankan ajaran jimat cermat islam ini dan kita orang melayu yang semuanya beragama islam terlebih selalu melanggar ajaran itu"

Arakian ditegaskan oleh Za'ba dalam menegur sikap oranng melayu, katanya "gajah berak besar, kancil pun nak berak besar, akhirnya keluar isi perut"!

Tegurannya begitu berani terhadap sikap masyarakat melayu, yang menegur ini bukanya ahli politik,bahkan jauh sekali bukan golongan anti melayu, maka sudah pasti teguranya jujurnya mempunyai asas mencipta suasana dan sikap masyarakat yang lebih baik.

Politik ilmu

Dalam penulisan Dato' Saifuddin Abdullah, bukunya Menyelami Minda Muda : pendidikan, partisipasi, & politik menyatakan :

Integriti politik perlu berasaskan kepada Politik Baru yang berteraskan kepada idealisme Politik Ilmu, Polotik Hikmah, dan Politik Bakti.

Menurut Democratic Innovations oleh Graham Smith, memperkenalkan lima demokrasi yang perlu.

1) Demokrasi Partisipatif
2) Demokrasi Deliberatif
3) Demokrasi langsung ( direct democracy )
4) Demokrasi Kelainan ( Different democracy )
5) Demokrasi kosmopolitan

Semua ini semata-mata mahu mempopularkan politik yang mementingkan intelektual sebagai tunjang utama. Adalah suatu yang bermanfaat jika negara ini menuju kearah politik ilmu.bukan politik perkauman mahupun politik amarah.

Menuju lebih baik

Sewajarnya "mengubah" adalah suatu perkara yang berat. Apatah lagi jika mahu mengubah suasana yang sudah selesa oleh persekitaran. Nescaya akan ditentang disegenap penjuru. Samada oleh lawan mahupun teman-teman sekeliling. Pilihan yang terbaik ialah berbincang, berdiskusi dan berhujjah. Maka berdirilah setiap apa yang terjadi atas dasar hujjah. Berhujjah sudah pasti ada perbezaan pendapat. Pendapat golongan pengikut tidak semestinya tidak betul, pendapat pemimpin tidak semestinya semua betul. Cantik jika dalam perbincangan pangkat mahupun jawatan perlu diketepikan. Maka bila berhujjah, selayaknya biar terdiri kalangan "ahlu ilm wal aqli"



 
Bicara Muhammad © 2011 | Designed by VPS Hosts, in collaboration with Call of Duty Modern Warfare 3, Jason Aldean Tour and Sister Act Tickets